جمعه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۸۹

تکه ی از تاریخ


  
  موضوع تهاجم"دولت ، طالبان "در قالب کوچی بالای مردم بومی بهسود یک معضل جدید نیست.این مشکل قبل از دوران عبدالرحمن جابر وجود داشته و تاریخ به کرات از جنایات دولت درکنارگروه جهال(کوچی)در بسا مناطق کشور مطالبی در سینه داردکه شمه از آنراتقدیم تان میدارم.
       
 برگرفته شده از ویبلاگ قبلی (باچه آزره)
         جنگ (جوری) بهار سال 1332 جاغوری
  
      سید عباس والی وقت غزنی بنا به تطمیع وتحریک اداره استخبارات پاکستان در دیدار خصوصی سران اقوام پشتون (شاه جوی.قلات.کتواز و گیلان) تعدادی را مسلح نمود تا جنگ میان پشتون ها و مردم جاغوری را شعله ور سازد . پاکستان دقیقا مثل امروز میخواست با اشتعال جنگ داخلی در افغانستان از تیرگی روابط خویش با رژیم وقت کابل بکاهد.
     شامگاه شانزدهم رمضان تعدادی افراد مسلح کوچی وارد بازارک (حوتقول جاغوری) گردیده با، به قتل رسانیدن سه تن از دوکانداران اموال زیادی را بار شتر های شان نموده و فرار میکنند.بلا فاصله بزرگان جاغوری طی جلسه یی از همسایه های پشتون خود میخواهد تا بخاطر حفظ امنیت منطقه غارت گران را تسلیم مردم نمایند . پشتونها که پشت شان گرم دولت بود با لحن تند جواب رد فرستاده و را ه ( تنگه اوتله ) را بروی مردم جاغوری مسدود نموده و کسانی را هم که در این مسیر دستگیر میگردند به قتل میرساندند. تا اینکه مردم جاغوری با ارسال پیام های بعدی به نتیجه مطلوبی دست نمی یابند و بلاخره به دفاع بر میخیزند .
     این قیام محلی چند ین ماه به درازا کشید و نزیک 20 تن از مردم جاغوری وقریب به 760 تان از مهاجمین اوغو کشته بجا گذاشت. دولت خاین ظاهرشاه سفاک به این بهانه انتقام سختی را از مردم گرفت،جرایم سنگین ، تاخت و تاز اراذل دولتی .چورو چپاول اموال و دارایی مردم حواله مالیات نا بهنگام ووو.
    امااستفاده بهینه  رژیم فاشیست و قبیلوی کابل ، ماهی گرفتن از آب گل آلود حاضر بود . دولت به این بهانه شریف خان(پیلوت) برجسته ترین خلبان نامی کشور و شریفی یکی از سخنوران نامور و نماینده مردم در مجلس را همراه با تعدادی بی گناه دیگر سالها روانه زندان های دهمازنگ نمود که علت این کار دولت ظاهر خاین انتقام از حزب وطن بود یعنی بایک تیر دونشان . 
      با تاسف باید گفت که دولت اشترمنش ظاهرخان درین فتنه و در تمامی مناعات داخلی همیشه یک سوی قضیه قرار داشته وهمیشه تاریخ حاکمان فاسد این کشور استمرارحکومت شان را در استکاک های قومی جستجو نموده اندواز گروه وحشی کوچی بعنوان چماق واهرم فشار بر مردم استفاده نموده اند.مزدوران انگریز(رژیم کرزی) نیز در تمامی تهاجم های کوچی ها در غزنی ، بهسود ومناطق دیگرنقشی را داشته است که گذشتگان این قوم داشته بودند. 

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

کوچی، طالب، القاعده. همه یکی استن. تا که خود مردم بپا نخیزند، کسی کمکشان نخواهد کرد. دولت هم که پشتیبان تمام عیار این میکروب هاست. سربلند باشید جناب بختیاری

صاحب زاده کابلی گفت...

مطلب خوبی بود.ای کاش ما به رشدی برسیم که بدانیم دوصد سال است که با زهر فاشیسم اوغو زندگی میکنیم.مگر اوغو کیست این جناور چه دارد.ما اگر ما باشیم اوغو هیچ گاهی نمیتواند بر ما حاکمیت نماید .اما خوش بحال اوغو که مردم ما مرد یکپارچگی نیستند.همه دوییت کراییم

آرزو . س گفت...

برادر هنر مندم را سلام های گرم تقدیم میگردد.البم شمارا دیدم .دفعه نخست هست که آثار جدی را از هموطنم تماشا میکنم.من فکر میکنم که شما و بزرگان مانند شما سرمایه و آبروی این کشور و مردم هستند.اثرهای این سایت تک تک برایم آموزنده و دیدنی و قابل توجه بود.یک چیزی که زیبنده شما نیست این نام شما است شما باید به همه مردم تان اندیشه نمایید نه هزاره ها.اگر هزاره ها مورد ظلم قرار گرفته باید قبول کنید که هیچ قومی ازین سرزمین مصون نمانده است.ظالم ظلمش را در حق من و تو و او یکسان انجام داده .باز هم خدارا شکر میکنم که مردم عزیز ما هنرمندان مثل شمارا دارند.خدا نگهدار شمابچه عزیز هزاره

فایق حصارنایی گفت...

با اجازه هنر مند عزیز یگان دفعه عکس هایت را استفاده میکنم اگر نبخشیدی زیاد به تشویش نستم زیرا دوزد هرچه خوشش آمد ازصاحب خانه اجازه نمیگیرد دلیت دیگه!

فاطمه ب گفت...

آقای بختیاری عزیز سلام بر شما.مدتی زیادی ازت خبر نداشتم.آلبم زیبای بود موفق باشیدکابل هستید

saiidi گفت...

سلام ای دوست! امید که هر کجا هستی شاد باشی! کابل بودم و تقی خان را دیدم. شاد باشید برادران هنر مند ما!

غلام گفت...

اقای عزیز کارتون هم هنر است

اسدالله زائری گفت...

دوست هنر مند و فرهیخته سلام
از این که هم چنان با انگیزه و طراوت در عرصه هنر و قلم می درخشی جای بسی مسرت و خوشحالی می باشد. بهروز شاد کام باشید

مهدي گفت...

سلام دوست عزيز
وبلاگ زيبا و مفيدي داري خوشحالم آشنا شدم
خداوند ريشه ي ظلم و ظالم و حاميانش را بر كند

ناشناس گفت...

با سلام و آرزوي توفيق براي باچه آزره! (گفتمان) با تحليل هاي در مورد كوچي و كوچي گري بروز است.
1- كوچي ها بايد براي هميشه ....
2- خروج كوچي ها از بهسود به معناي پايان بحران ....
3- اعتراضات مدني هزاره ها الگوي براي عبور از منطق ...
4- قومي بودن يا نبودن؛ معيار چيست ...

تفصيل مطالب را در گفتمان rohani1359.blogfa.com بخوانيد.

عبدالمتین گفت...

سلام بر شمانام تان را زیاد شنیده بودم خوش حالم ازینکه توانستممستقیم برای شما بنویسم.امروز افغانستان میرود تا حکومت فاشیسمرا بار دیگر لمس کند.مردم ما رهبران ما وآگاهان جامعه ما در خواب اند.ماهای که عامه مردمیم چیزی از دستمان ساخته نیست.نمیدانم اینبار برای مهاجر شدن کجا برویم افغانستان برای غیر پشتون ها روز بروز تنگ و تنگ تر میشود.داریم آهسته آهسته نفس کشیدن ها را با فاصله ادا میکنیم.کاری بکنید اوغون وحشی بیداد میکند

فاطمه شادی گفت...

سلام دوست و برادر هنرمندم.آلبم شمارا دیدم.زیبا بودند موفق باشید

اکرم بامیانی گفت...

سلام استاد بختیاری . کار خوبی نگردید ازین جا رفتید.راستش این جا با شما زیبایی دیگر داشت .امیدوارم که روزی برگردید و همدیگررا ببینیم.هرجا هستی نانت گرم و آبت خنک استاد عزیزم

Tamim گفت...

salam watan dar khili aali wa didani hast payinda bashi Bache Hazara

فرهاد زاهدی گفت...

سلام بر هنرمند درد آشنای ملت افغانستان.
یاد آوری از جنگ جوری ضمن زنده شدن خاطره های تلخ مردم ما، یاد آورد خون خواری خفاشان دولت زور و ضللم است.
مردم تا هنوز از ظلم و جور سید عباس والی سفاک غزنی یاد می کنند. هزارستان هزاران زخم ناسور بر سینه اش دارد. شاید شما تپه هایی بنام اوغو کشته را در قره باغ و جاهای دیگر را شنیده باشید.
که ثبوت انسان زدایی دولت های هار گذشته است.
بدرود

ناشناس گفت...

تصویرشام های پر از دود می شوم
وقت شکست مردم مردود می شوم
یا من صدای ناله از اطراف قلعه ی
از شهر رنجدیده بهسود می شوم

2010/05/25
[م َ ] (ع ص ) ردشده . بازگردانیده شده . برگردانده . مرجوع . بازگشت داده شده رانده .
مزگان ساغر استم خواستم از امدنت به خانه شعرم با این دوبیت که تازه ترین سروده ام از تو تشکر کنم .
ساغر
http://saghar786.persianblog.ir/